neljapäev, 1. august 2013

Uma Pidol askeldavad Lahedad Tädid Lahedalt




Senny, Tooni ja Anny on meie kandi rahvast naerutanud juba pea viis aastat. Soovahetus näikse Põlvamaal  üldse väga kuum teema olevat: Seelikukütid hullutasid ja hullutavad üle Eesti, küll vähema hooga kui varasemalt, ent kadunud pole nad kuhugi. Teistpidi soovahetust esindavad aga kolm võro keelt kõnelevat vanainimest, kelle rollide tagant leiab kolm täiesti argist meest – Jaan Rammuli, kes põhitööna palkmaju ehitab, Toomas Vestla, kes peab majandusjuhataja ametit, ja Andres Määri, kes Laheda valla kultuurielu hea käekäigu eest hoolas seisab. Meeste enda jutu järgi Seelikuküttidest nad inspiratsiooni pole ammutanud, pigem on juhtunud nii, et viimasel ajal on neid koos esinemas nähtud.
«Meie mutid said alguse sellest, et pidime ühel üritusel tegema blondiininalju, aga see värk ei läinud eriti hästi peale,» tõdevad trio liikmed. Küll prooviti rekkakastist, mis praeguse Tilsi laululava asemel oli, kõiki publiku meelitamise nippe, kuid tulutult. «Aga kui hakkasime tädikesi tegema, tuli uus hingamine ja hoopis teine elu sisse.»
Algselt oli siiski tegu näiteringi  improvisatsiooniga, kuid iseseisev elu oli neisse sketšidesse justkui kodeeritud. Laheda Tädikesed räägivad ainult ja üksnes võro keelt. Küll mitte sellist, mida Uma Lehest lugeda võib, vaid tekstid valmistatakse kirjakeeles ette ja mehed/naised mugandavad jutu murdekeeleliseks ise ümber. Kõik kolm on üleskasvanud võrokeelses keskkonnas ja seetõttu mõjub ka nende jutt täiesti ehedalt. Koperdamisi pole, sest võta sa kinni, mis see päris täpne võro keel tegelikult ongi. 
«Lugude põhjad kirjutab tavaliselt näitejuht Maret Melts,» räägib Tooni ehk Toomas. «Aga kokku paneme nad ikka ise,» lisab Anny ehk Andres juurde. Teemad valivad näitlejad ise välja, tuhlavad internetis veel lisakski, et lood ka aktuaalsetena mõjuksid. 
Üha harvemaks jäävad esinemised oma enda Laheda valla rahvale, sest kuulsus pressib uksest ja aknast sisse. Enamasti on esinemised nüüdseks kaugemal pool. Mehed on käinud Tallinnas ja Pärnus ning jutust tundub, et kõik maakonnad on ülesastumistega kaetud. Agentuuridega Lahedad Tädid finantsmajanduslikes suhetes ei ole. Kõik esinemised saadakse, nagu Eestile kombeks, suust suhu leviva informatsiooni kaudu. Tavaliselt on ürituste ajal oldud ansambli kontsertkava vaheaegadel n-ö ajatäiteks. Vahel on oldud ka õhtujuhi rollis, aprillikuus toimunud Heino Tartese kontserdil oli vaja lasta hiilata ka meeste improvisatsioonioskusel. Tädid tulid auga olukordadest välja!
Viimane suurem esinemine oli «memmedel» Moostes toimunud muusikafestvali «Moisekatsi elohelü» põhikonkursil, kus tuli pea iga ansamblivahetuse ajal keskmiselt viieminutise sketšiga maha saada. Ja ees seisab ei miski muu kui täita vahepaladega Kagu-Eesti suurüritus Uma Pido ära. Mutid lubasid 1. juunil toimuval peol mitte millegagi rahul olla.
Uma Pido pealavastaja Tarmo Tagametsa sõnul on laulupidu akadeemiline sündmus. Selle lõhkumiseks, et ka tavalised inimesed saaks sõna sekka poetada, on hea kasutada Lahedaid Tädisid, sest see on kui hääl rahva hulgast.


Indrek Sarapuu
indrek@polvakoit.ee
 Koit, 30.05.2013




Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar