neljapäev, 1. august 2013

Suvevestlus Ivari Padariga: Põlvamaa ja Võrumaa on üks kultuuriruum


Meie toimetusest põikas läbi Euroopa parlamendi saadik, sotsiaaldemokraat Ivari Padar, kellelt  saime paar suvist küsimust küsida. Saadik teatas, et sel aastal ta kohalikel omavalitsuste valimistel siinkandis ei kandideeri. Kui üldse, siis otsustab minna appi Tallinnale, sest “ühe riigi pealinnas olev ühe partei ainuvõimu võiks ikkagi kõigutada”.

Padariga vestelesime meie aga pigem Põlvamaa ja Võrumaa teemadel ning puudutasime ka muret kahaneva rahavstiku pärast.




Härra Padar, kui Põlvamaa mängib Võrumaaga jalgpalli, siis kes kellega mängib?
Nii see nõukogudeaegne halduskorraldus meil läks, et tekkis kolm uut maakonda ehk rajooni: Põlva, Jõgeva ja Rapla rajoon. Kõik kolm said kokku n-ö eestiaegses mõistes maakondade  servadest. Põlvamaa moodustus Tartumaast, Võrumaast ja  Petserimaast. Selline see olukord tänasel päeval on. Mulle, kes ma olen Põlva kihelkonna inimene, kelle ajalooline kodukirik on Põlva kirik, meeldiks, et ajaloolised maakonnad oleks tagasi tulnud – Võrumaa, üks osa Valgamaast ning Põlvamaast oleksid koos. Nagu ütleks Võrumaa patrioot Pulga Jaan: “See oleks selline ulli unistus.” Elu on teistmoodi läinud. Põlva alevik on arenenud suureks keskuseks. Ja et inimestel tuleks peale sisemine sund haldusreformi teha, seda ma praegusel momendil siiski ei näe. Oma hinges ma näen Põlva maakonda ühe osana Võrumaast. Põlva inimesed on võtnud ka oma identiteeti sellisena, nagu ta on. On ju olemas ka maakonna vapp, kus on peal kolm kobrast. Meenub, et olin üksvahe kobraste peale väga tige, kui nad minu metsas laastamistööd tegid. Põlva ja Võru on üks ja seesama kultuuriruum. Me räägime võro keelt ka sarnaselt – olgu see siis Võru linn või Põlva.

Kuidas aga tundub teile siia juurde haakuv Setomaa temaatika? Kas see võib põhjustada Euroopa Liidus olles probleeme?
Teate, kui palju on Euroopa riikidel Teise maailmasõja järgseid valukohti? Kõik mis puudutab Ungarit, Slovakkiat, Sloveeniat, Rumeeniat ja teisi, kus üks osa põlisrahvust sattus teise riigi territooriumile. Need küsimused on ka Euroopa parlamendis aeg-ajalt valusalt välja tulnud. Näiteks Ungaris küllalt massiivselt  nende ungarlastega, kes väljapool Ungarit elavad. Näiteks Ukrainas, kus üks parlamnedi saadik on ungarlastele seal lausa konsutltatsioonipunkti avanud.
Selliseid piirkondi, kus rahvad soovikisid ühel või teisel territoorimuil kokku saada, on Euroopas väga palju. Kui sellist suurt revideerimist hakata  tegema, siis tekiks tohutult palju kaost. Euroopas aga üritatakse kaost vältida, et ei tekiks uut destruktiivset natsionalismi. Meie mure on muidugi Setomaa terviklikkus. Koidula piiripunkt on valmis ja piir on seal ning me peame elama teadmises, et see piir tänasel juhul ei muutu. See, mis puudutab piirilepingut ja Tartu rahu  meeldetuletamist, siis olen seda meelt, et leping tuleks ära sõlmida ja eluga edasi minna ning vaadata, mis saame teha nende inimeste heaks, kes teisel pool piiri põlissetud on.

Kuidas aga suhtuda uutesse pagulastesse kasvõi siinkandis? Kas see on üldse probleem?
Eesti ajalugu on sisserände ajalugu. Hakkame sellest pihta, et oleme isegi  5000 aastat tagasi koos Eesti tõugu hobusega siia tulnud. Vaatasin just oma lapse ajalooõpikut, kus on kirjeldatud seda, kui pärast Liivi kui ka Põhjasõda on kohalik põliselanikkond läbi sõjategevuse ja katku väga palju kannatanud. Juurde on voolanud rahavst nii Vene, Läti kui Soome poolelt ja tuleb tõdeda, et neist inimestest said eestlased. Meil on siin mingi vaimujõud, mis on kestnud läbi sajandite. Meil on olnud vaja juurdetulnud inimesi – nendest on saanud meie keele ja kultuuri kandjad. Kui palju on meie hulgas juba neid inimesi, kes möödunud sajandi kolmekümnednatel oma nimed eestindasid? Neid on hästi palju. Põhiliselt just vene perekonnanimedest.  Fakt on see, et meie omaenda potentsiaali pealt elanikkond kahaneb. Kahaneva elanikkonnaga majandust ja toimetulekut üleval ei hoia. Ka euroopa tuumikriikides on samasugused protsessid. Sealne majandus hea- ja eluolu meelitab eelkõige hiljuti liitunud riikidest inimesi ja seda ei saa piirata – noored inimesed, igalühel meist on üks elu. Kala otsib sügavamat vett ja inimene paremat elu. Me võiksime kõik selle nimel teha, et seda voolu oleks vähem. Me peame tegema kõik selleks, et noored jääksid ja tuleksid tagasi. Isiklikult tegelen sellega, mis puudutab enda lapsi. Kolmapäeval tuleb mul laps tagasi Hiinast,  kus õppis Pekingi Tehnoloogiainstituudis. Loodan, et ta seal õpitu Eestis ära rakendab. Meie majandus karjub selle järele, et meil on vaja töökäsi. Nüüd jõuame selleni, millest olen 10 aastat tasahilju rääkinud – pole neil blondidel poistel seal Novgorodi oblastis  häda midagi. Neil on ikkagi kultuuriruum sama. Keerulisem oleks nendega, kellele on siinne väga võõras. Me peame hästi suhtuma neisse, kes tulevad siia oma heade oskustega. Me peame seda oskuslikult ära kasutama. 

Vestles Indrek Sarapuu

Koit, 16.07. 2013

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar